donderdag 11 augustus 2016

Gotlands zoete smaak

Omdat koekjes en gebakjes me nergens zo smaken als in Zweden, en dus ook op Gotland, liet ik me tijdens mijn verblijf op dat eiland meteen de eerste dag al verleiden tot de aankoop van
"Farmors gotländska kakbok", wat zoveel betekent als "Grootmoeders Gotlandse bakboek". Overtuigd van het feit dat dit een culturele erfenis is die niet verloren mag gaan, bundelde Linnea Ronström hierin de recepten van haar 85-jarige grootmoeder Anna.


Dat de auteur eigenlijk fotografe van beroep is, verbaast niet als je het boek doorbladert: het is rijk geïllustreerd met sfeervolle foto's van Gotland, de recepten en natuurlijk ook van grootmoeder Anna in haar mooie tuin en keukentje. Tussendoor staan er, in handschrift, ook wat anekdotes en herinneringen neergeschreven.






Een leuk toeval: toen ik met de gastvrouw van onze B&B in het plaatsje Eksta over mijn aankoop sprak, kwam uit dat de grootmoeder in kwestie vroeger in de naburige boerderij woonde, en dat wij in het huis verbleven dat eerder aan haar beste vriendin toebehoorde! Het boek is dus meteen een mooie vakantieherinnering.

Vanmiddag probeerde ik mijn eerste receptje uit. Om met iets eenvoudigs te beginnen, koos ik voor "Gretas snabbullar" ("Greta's snelle broodjes") - een soort muffins met rozijntjes en kardemom. Geslaagd:


Volgende keer wil graag de saffraanpannenkoek proberen, een typische lekkernij van Gotland waar 
we ginds meermaals van proefden! Wordt vervolgd...




(Het huis van onze B&B te Eksta, het uitzicht vanuit de tuin en de kust van Eksta.)

1 opmerking: